Maruf

Zînet eşyalarından zekât vermek gerekir mi?

Zînet eşyalarından zekât vermek gerekir mi?

CEVAP: Altın ve gümüşten yapılmış ziynet ve süs eşyalarının zekâtının verilmesi farzdır. Altın ve gümüş dışında, hangi maddeden olursa olsun hiçbir süs eşyası zekâta tâbi değildir. Buna göre yakut, inci, zümrüt, elmas gibi ziynet ve süs eşyalarından zekât verilmesi gerekmez. Çünkü bunlar nāmi yani artıcı, üreyici değildir.

Fakat bu ziynet ve süs eşyaları aslî ihtiyaçların dışında olup, en az nisap miktarına ulaşınca sahipleri zengin sayılır. Zekât ile yükümlü olmazlarsa da fıtır sadakası ve kurban ile yükümlü olurlar. Böyle kimselerin zekât almaları da caiz olmaz.

Altının nisabı 80 gram, gümüşün nisabı ise 560 gramdır. Altın ile gümüşün nisaplarında kıymetlerine değil, ağırlıklarına bakılır.

Altın ve gümüşte zekat oranı tıpkı paralar ve ticari mallarda olduğu gibi kırkta bir, yani yüzde iki buçuktur.

Altın ve gümüşün zekâtı bizzat “ağırlığınca” altın veya gümüş olarak verilebileceği gibi, bu miktara karşılık gelen para olarak da verilebilir. Mesela yüz gram altını olan bir kimse, zekâtını iki buçuk gram altın olarak verebileceği gibi, bu iki buçuk gramın değeri olan para olarak da verebilir.

Altın ve gümüşte faiz işlemi yürütülebileceğinden kıymete değil, ağırlığa itibar olunur. Bir altın, 14 ayar ve daha üstünde ise zekât hesabına katılır. Bunların altın kısmı bakırdan fazla olduğu için saf altın kabul edilirler.

Altının zekâtını hesaplarken 14, 18, 22 ve 24 ayar diye ayırdıktan sonra bu altınların değeri bozdurulma fiyatına göre hesaplanır. Çünkü altın, nakit para hükmündedir.

Altın veya gümüşten yapılmış olan ziynet takımları, süs eşyaları, kap-kaşık, tablolar ve diğerleri için de nisap miktarında olunca, zekât lazım gelir. Çünkü altın ile gümüş büyüyen mallar olup, bunlar ticaret için yaratılmışlardır. Ayrıca bunların özünde satış bedeli olma niteliği vardır. Bu yüzden ister külçe, ister döküm, isterse insanlar için süs eşyası olarak elde bulunsun, sahibi bunların zekâtını vermekle yükümlü bulunur.

Bunların da nisab hesabı kıymetlerine değil, ağırlıklarına göredir. Bunların zekâtları kendi cinslerinden olmayan bir mal ile ödeneceği takdirde ağırlıklarına değil, kıymetlerine itibar olunur. Fakat kendi cinsleriyle ödeneceği takdirde ağırlıklarına itibar olunur.
Örneğin ağırlığı seksen gram olan fakat el işçiliği ve sanat eseri yönüyle doksan gram altın kıymetinde bulunan bir altın bileziğin zekâtı eğer başka cins bir maldan mesela nakit olarak verilecekse, kıymeti üzerinden yani doksan gram üzerinden verilmelidir. Fakat aynı altın bileziğin zekâtı kendi cinsinden ödenecekse, ağırlığına nazaran seksen gram altına göre verilmesi yeterli olur.

Tarih boyunca Müslümanlar, sevapların kat kat yazıldığı RAMAZAN ayını ZEKAT ayı olarak görmüşlerdir.  Selam ve Dua ile 

Bu Paylaşımı Beğen
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 1 YORUM
  1. METİNYAZAN dedi ki:

    1-kendine kullanacağı takı altını ve gümüşü zekat a tabi mi ? 2- elmas-yakut- vb bunlarda değer artırıcı unsurlardır,..bozdurulma gibi alınıp satılan şeylerdir..rasulullah zekatınızı ŞABANayında hesaplayıp veriniz diyerek fakirlerin ramazanda daha rahat faydalanacaklarını belirtmiştir..( ramazan bayramına kadar son sınırdır..)..zaten zekat her an ve zaman da verilebilir…

BİR YORUM YAZ

Bir Cevap Yazın