Maruf

Umre’ye dair üç soru, üç cevap

Mehmet Salih Kumaş

Mehmet Salih Kumaş

1. SORU:Umre yapmak için Mekke-Medine’de bulunan kişinin orada namazlarını kısaltarak kılması gerekir mi?

1. CEVAP: Doksan kilometre ve daha fazla bir mesafeye giden kişinin, hem yolda hem de -15 günden az kalacaksa- gittiği yerde namazlarını kısaltmasının mümkün olduğu Nisâ Sûresi’nin 101. ayetinde ifade edilmektedir. Ancak bunun ruhsat mı, azimet mi olduğu konusunda mezhepler ihtilaf etmişlerdir. Hanefi mezhebine göre, seferi olan kişi tek başına namaz kılıyor veya başkalarına namaz kıldırıyorsa, namazlarını kısaltarak kılması azimettir, yani daha sevaplı olanıdır. Buna göre kişi 90 km’den daha uzak bir mesafeden Mekke-Medine’ye gitmiş ve mukim bir imama da uymamış ise 4 rekatlı namazlarını 2 rekat olarak kılması daha sevap olur. Ancak Mekke’de veya Medine’de 15 veya daha fazla bir süre hiç ayrılmadan kalacaksa kişi seferi olmaktan çıkar ve namazlarını 4 rekat olarak kılmak zorunda olur. Diğer mezheplere göre ise kişi 3 gün ve daha az bir süre kalacaksa namazlarını 2 veya 4 rekat olarak kılabilir. Ancak 4 rekat kılmak azimettir ve daha sevaptır. 

2. SORU: İhramlı kişinin kendi saçını tıraş etmesi caiz midir?

2. CEVAP: İhramlı olan kişiler için koku sürünmek, cinsel ilişkiye girmek, tırnak kesmek, kavga etmek gibi bazı davranışlar yasaklanmıştır. Yine tıraş olmak ve vücudun herhangi bir yerindeki kıl veya tüyleri koparmak da yasaktır ve cezayı gerektirir. Ancak ihramdan çıkmadan önce yapılması vacip olan saçların kısaltılması veya tıraş edilmesi ameli, bir başkası tarafından yapabileceği gibi, ihramlı olan kişinin kendisi de yapabilir. Bir sakıncası yoktur.

3. SORU: Kabe’de bulunan kişinin, çok sayıda umre yapması mı, yoksa çok sayıda tavaf yapması mı daha faziletlidir?

3. CEVAP: Hanefi mezhebinde bir umre yaptıktan sonra kişinin çok sayıda tavaf yapması tekrar tekrar umre yapmasından daha faziletli görülmüştür. Zira yedi tavaf bir umre olarak görülmüştür. Umre yapmak için kişinin her defasından yeniden mikat bölgesine gitmesi, ihrama girmesi safa-merve arasında sa’y yapması fazla zaman aldığı için sadece tavaf yapmak daha sevaplı görülmüştür. (Reddül-Muhtar C.2 sh: 502)

 

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

Bir Cevap Yazın